Certifiering
Finlands natur- och miljöskolförbund upprätthåller och utvecklar kvalitetskriterierna för natur- och miljöskolverksamheten.
- Certifieringens basnivå är LYKE-verksamhetscenter. Alla verksamhetsställen ska uppfylla kvalitetskriterierna för verksamhetscenter.
- LYKE-utvecklingscenter är certifieringens högsta nivå, och för att nå den ska verksamhetsstället på ett mångsidigt sätt främja och utveckla miljöpedagogiken inom sitt eget verksamhetsområde. Förutom basnivåns kriterier ska verksamhetsstället även uppfylla kriterierna för utvecklingscenter.
LYKE:s verksamhetsställen erbjuder högkvalitativ natur- och miljöskolverksamhet och för att utveckla den görs ett aktivt kvalitetsarbete. Med regelbundna kollegiala revisioner kontrolleras att certifieringskriterierna uppfylls.
Läs mer om anslutning till LYKE-nätverket och ansökan om certifiering.
Certifieringskriterier:LYKE-verksamhetscenter
1. Verksamhetsstället har årligen regelbunden natur- eller miljöskolverksamhet för barn- och ungdomsgrupper.
2. Verksamheten vid verksamhetsstället främjar uppnåendet av målen för fostran i hållbar utveckling i läroplanerna och/eller planen för småbarnspedagogik.
3. Verksamhetsstället stöder läraren/fostraren som med sin grupp deltar i verksamheten och uppmuntrar dem att genomföra miljöfostran och nå målen för hållbar utveckling i sitt eget arbete.
4. Verksamhetsställets undervisningsmetoder grundar sig på erfarenhetsbaserad, upplevelsebaserad och/eller undersökande inlärning. Undervisningsmetoderna är delaktiggörande och pedagogiskt motiverade.
5. Verksamhetsställets inlärningsmiljö är naturen eller andra verksamhetsmiljöer som möjliggör praktisk miljöfostran.
6. Verksamhetsställets verksamhet följer ett hållbart levnadssätt. Kunderna uppmuntras att handla på ett hållbart sätt i sitt eget liv.
• Förebyggande av uppkomsten av avfall uppmärksammas och avfallet sorteras.
• Förbrukningen av el- och värmeenergi uppmärksammas.
• Vattenförbrukningen uppmärksammas.
• Anskaffningar övervägs ur hållbarhetssynvinkel (t.ex. långvariga och mångsidigt användbara redskap, engångsprodukter undviks, tjänster gynnas, miljömärkta produkter).
• Kunderna sporras att göra hållbara matval i fråga om vägkost eller andra måltider i anslutning till programmet.
• Kunderna sporras att välja lätt trafik och kollektivtrafik.
• Under besöket berättar verksamhetsstället för kunderna om sina hållbara verksamhetssätt och sporrar dem att handla hållbart i sitt eget liv.
7. Verksamhetsstället har ordinarie personal året runt och minst en anställd ska ha behörighet som miljöpedagog eller motsvarande utbildning.
• högeskoleexamen i pedagogik förenad med studier i miljö- och naturvetenskap samt miljöfostran
• högskoleexamen i miljö- eller naturvetenskap förenad med pedagogiska studier
• specialyrkesexamen i miljöbranschen inom kompetensområdet miljöfostran: http://www.oph.fi/download/149951_Ymparistoala_EAT_2012.pdf (s. 85-88)
Mer information: http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/212_ammatti
8. Personalen vid verksamhetsstället utvecklar sitt kunnande i miljöfostran genom att regelbundet delta i fortbildning.
9.Barn och unga tas med i utvecklingen av verksamheten. Respons på verksamheten samlas in och utnyttjas i utvecklingsarbetet.
Certifieringskriterier: LYKE-utvecklingscenter
LYKE-utvecklingscentren utvecklar och främjar mångsidigt miljöfostran i sitt område.
Utvecklingscentren ska förutom certifieringskriterierna 1–9 även uppfylla två av följande kriterier:
10. Verksamhetsstället deltar aktivt i verksamhet som nätverket för miljöfostran ordnar i området.
11. Verksamhetsstället stöder och främjar programmet Grön Flagg eller andra program för hållbar utveckling i skolor och daghem i det egna området.
12. Verksamhetsstället tillhandahåller utbildning som stöder målen för miljöfostran och hållbar utveckling för fostrare och lärare.