Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton toiminta

Finlands natur- och miljöskolförbund rf
The Finnish Association of Nature and Environment Schools

Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton toiminnan tarkoituksena on luonto- ja ympäristökoulutoiminnan sekä ympäristökasvatuksen edistäminen. Vuonna 2007 perustetun liiton visiona on ekologisesti kestävä tulevaisuus, jota kohti pyritään tukemalla lasten ja nuorten luontosuhteen vahvistamista ja kestävän elämäntavan oppimista.

Liitto koordinoi ja kehittää valtakunnallista LYKE-verkostoa. Järjestämme verkostolle koulutustapaamisia, toteutamme viestintää ja teemme aktiivista vaikuttamistyötä luonto- ja ympäristökoulutoiminnan & ympäristökasvatuksen edistämiseksi. Kehitämme luonto- ja ympäristökoulutoiminnan laatua sertifiointi- ja auditointijärjestelmän avulla. Ylläpidämme ja kehitämme valtakunnallisia toimintamalleja lasten ja nuorten ympäristökasvatuksen tukemiseen: mm. MAPPA.fi -materiaalipankki sekä ULOS-UT-OUT -ulkona oppimisen suurtapahtuma.

Liiton paikallistoiminta tapahtuu LYKE-verkoston toimipisteissä, jotka tarjoavat luonto- ja ympäristökoulutoimintaa lapsi- ja nuorisoryhmille sekä koulutuksia opettajille ja kasvattajille.

Tutustu toimintaan:

Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto on valtakunnallinen nuorisoalan palvelujärjestö, joka saa toimintaansa yleisavustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Lisäksi liitto toteuttaa ja kehittää omaa varainhankintaa, luo uusia yhteistyökumppanuuksia ja hakee hankeavustuksia.