Tehtäviä

Helmikuun 2008 tehtävät:

tehtaviaIII07-08.pdf

    Muita tehtäviä:

    1. Tee vähintään päivänavaus kulutukseen liittyen. Voit tehdä myös julisteita. Tietoa aiheesta löydän näiltä sivuilta. Hyvää materiaalia on myös Luontoliiton Älä osta mitään -päivän nettisivuilla
    2. Ota selvää kysymällä rehtorilta, opettajilta, siistijiltä ja vahtimestarilta, hankitaanko koulussanne ympäristömerkittyjä tuotteita, esim. vihkoja, ja otetaanko ympäristöasiat huomioon esim. huonekaluhankinnoissa. Voit pitää pienen tietoiskun ympäristöystävällisistä hankinnoista opettajainhuoneessa jollakin välitunnilla, sillä koulut käyttävät juuri nyt viimeisiä heille tälle vuodelle budjetoituja rahoja.
    3. Tee kampanja ympäristöystävällisempien joululahjojen puolesta. Tämä voi olla joulukalenteri, tai vain juliste, jossa on joululahjavinkkejä. Vinkkejä löydät Älä osta mitään-päivän nettisivuilta: Lahjalista
    4. Pyytäkää opettajalta lupa saada jokin ilmoitustaulu käyttöönne ja aloittakaa tavaranvaihtoilmoitustaulu. Tavaranvaihtoilmoitustaululle jokainen voi panna ilmoituksen tavarasta, josta haluaa luopua tai jonka haluaa vaihtaa johonkin toiseen tavaraan. Näin voidaan kierrättää ja uudelleenkäyttää tavaroita!
    5. Askarrelkaa julisteita ja informaatiolappusia, joiden aiheena on ostokulutus.
    6. Onko jokaisessa luokassa paperinkeräyslaatikot suttupaperille, jota voi vielä hyödyntää muistiinpanojen tai piirustusten tekemiseen? Entä keräyspaperille?
    7. Paljonko paperia koulussanne kulutetaan? Helpointa on ottaa selvää, paljonko kouluunne ostetaan paperia. Voitte myös laskea jokaisen oppilaan tai koulussanne työskentelevän ihmisen paperinkulutuksen määrän. Voisiko paperinkulutusta vähentää? Kertokaa tuloksistanne koko koululle! (Päivänavaus, julisteet jne.)
    8. Järjestäkää vitriininäyttely aiheesta: "Turhin tavarani." Jokainen voi tuoda tavaran minkä kokee omaksi "turhakkeekseen". Tai voitte yhdessä pohtia, mitä turhia tavaroita esimerkiksi koulustanne löytyy.Haastattele isovanhempiasi tai ketä tahansa vanhusta, tai ehkäpä omia vanhempiasi, siitä millaista heidän elämänsä oli kun he olivat nuoria. Mitkä olivat välttämättömiä tavaroita silloin? Millaista oli käydä ostoksilla? Jakakaa kuulemanne tarinat tai kokemukset ja miettikää miten ne eroavat nykypäivästä.
    9. Pyytäkää opettajalta lupa, että saatte pitää päivänavauksen ostokulutuksesta ja siihen liittyvistä asioista.
    10. Miettikää miksi kannattaa ostaa suomessa valmistettua mehua ulkomailta tuodun appelsiinimehun sijaan? Vinkki: katso kohta "Ekologinen selkäreppu". Mitä muita vastaavia esimerkkejä keksitte?